120 punten waar Google uw website op beoordeelt


Punten voor website & pagina’s

1. Pagina titel

Uw SEO titel voor de pagina is een van de belangrijkste factoren voor ranking, zorg dat uw beste keywords hierin gebruikt worden voor de desbetreffende pagina.

2. Locatie keywords in pagina titel

Hoe verder vooraan uw keywords in de titel gebruikt worden hoe sterker dit is. Houdt de lengte van uw SEO titel tot 55 karakters.

3. Pagina beschrijving

Uw keywords kunnen het beste ook in de beschrijving voorkomen. Houdt uw beschrijving tussen de 140 en 160 karakters.

4. Keywords in H-tags

Gebruik uw keywords in koppen en titels van paragrafen in uw tekst, dit hoeft niet perse H1 te zijn, als uw grootste H-tags H3 zijn snapt Google dit prima en zijn deze net zo sterk als H1 tags op een andere site.

5. Keywords in de tekst

Er is erg veel speculatie wat de beste keyword dichtheid is voor een tekst, maar uw keywords kunnen uiteraard niet ontbreken. Ik raad aan om ze 1x bovenaan, 1x in het midden en 1x onderaan op de pagina te gebruiken. Bovenaan in de tekst is het belangrijkst, in de eerste paragraaf. Zorg dat u niet overdrijft want dat kan strafpunten opleveren, zeker als het ten koste van de leesbaarheid gaat.

6. Uitgebreide content

Artikelen onder de 250 woorden zullen minder goed ranken, artikelen boven de 2000 woorden zijn geweldig, men schijnt veel van het onderwerp af te weten en de tijd genomen te hebben om het artikel te schrijven. Aan te raden is om teksten boven de 400, liefst 500 te houden, als u zin heeft om er meer werk van te maken wordt dit door Google bijzonder gewaardeerd.

7. Pagina/website laadtijd

Hoe sneller uw website klaar is met laden voor uw bezoeker hoe beter de pagina rankt. Optimaliseer minimaal uw afbeeldingen, gebruik browser cache en G-zip compressie. Ik zie dit vaak als een hobby en deze website heeft een Google waarde van 99/100 voor desktop en 97/100 voor mobiele apparaten. U kunt uw laadtijd gegevens op Google PageSpeed Insights krijgen voor uw site en ze geven u de tips hoe u de laadtijd kunt verbeteren. Om hoge waardes te halen is specialistisch werk en niet voor alle CMS websites te bereiken, als u echt snel wilt zijn moet u met HTML werken.

8. Duplicate content

De zogenaamde duplicate content is schadelijk voor uw site. Haalt u teksten van andere websites dan is dit erg bezwaarlijk, als uw tekst op andere sites staat maar u was de eerste die de tekst publiceerde, is dit nog steeds niet ideaal al weet Google wie de tekst als eerste had, komt u hierachter kunt u het beste zo’n website hierop aanspreken. Dit gebeurde mij pas en na betrapt te zijn van content diefstal hebben ze het aangepast. Gebruik Copyscape om erachter te komen of er teksten in het internet staan met uw tekst of delen van uw tekst. Het makkelijkst is om wat te betalen en bulk-zoeken te kunnen doen voor uw complete website en teksten te kunnen plakken en niet alleen URL zoekopdrachten te mogen doen.

9. Duplicate content binnen de eigen website

Probeer altijd een www-re-direct te gebruiken zodat niet zonder www en met www dezelfde inhoud in het internet staat, gebruik teksten altijd maar op 1 pagina natuurlijk, in de kolom kunt u wel zaken terug laten keren. U kunt nog iets verder gaan en de trailing slashes op het eind strippen uit de URL’s en /index.html en index.php terugleiden naar de domeinnaam zelf dus bijvoorbeeld erchosting.nl/index.html naar erchosting.nl. U kunt hier lezen hoe u trailing slashes op het eind van URL's stript met .htaccess.

10. Canonical aangeven

Als u bijvoorbeeld een aparte homepage heeft voor Vlaamse gebruikers met practisch dezelfde tekst kunt u Google dit aangeven met rel=canonical in de meta tags van uw pagina, zodoende wordt u niet voor duplicate content bestraft.

11. Vaak vernieuwen van content

Vernieuwde content is verzorgd en relevant, u houdt uw bezoekers op de laatste stand, dit laat uw site een stuk beter ranken als u regelmatig nieuwe content aanbiedt op een pagina. Een factor hier is de frequentie en de hoeveelheid tekst die aangepast wordt.

12. Keywords = Zoekopdracht

Het precies overeen komen van uw keywords en de zoekopdracht is sterker dan een verspreiding of verander in volgorde van uw long-tail keyword. Bijvoorbeeld: uw keywords zijn “website laten maken”, u wordt dan automatisch ok gevonden op “laat een website maken” of “het laten maken van een website” maar beter is als het identiek is. Daarom kunt u het beste goed onderzoeken waarop veel gezocht wordt voordat u bepaalt op welke keywords u uw pagina gaat optimaliseren.

13. Link naar authority websites

Het relevant linken naar pagina’s op website met hoge PR, DA en PA wordt door Google gezien als een positieve aanvulling op uw content. Link op elke pagina naar 2 authority sites indien mogelijk (wissel tussen 1, 2 en 3 links om niet een standaard patroon te vertonen).

14. Geen spelfouten/Gebrekkige grammatica

Gebruik een spellingchecker nadat u een artikel geschreven heeft om te zorgen te zorgen dat alle fouten eruit zijn, dit geeft aan dat u een verzorgde tekst aan wilt bieden, dit geeft aan voor Google dat de inhoud ook beter zou zijn. Verstandig is ook om de geschreven tekst een keer aandachtig door te lezen alsof u hem voor het eerst leest, zo ontdekt men meestal redelijk wat fouten in zinsopbouw en andere dingen die spellingcheckers niet oppikken zoals nog hier en daar links in te moeten bouwen of meervoud van een woord i.p.v. enkelvoud et cetera.

15. Geen HTML fouten

Hier geldt hetzelfde als bij de spelling, verzorg uw pagina’s. Als uw complete site vrij is van HTML fouten is dit uiteraard een teken van excellence want bijna geen enkele website voldoet hieraan, sterker nog zelfs gerenommeerde websites hebben soms wel meer dan 100 fouten alleen op hun homepage, de website van de BBC of Yahoo zijn hier goede voorbeelden van. Met een CMS website is het vaak practisch gezien onmogelijk om alle HTML fouten eruit te halen, u zou hiervoor met HTML moeten werken wat op zich nog veel meer voordelen heeft. Check bij W3C uw pagina's op HTML fouten en waarschuwingen.

16. Aanvullende content naast de tekst

Het hebben van video’s, afbeeldingen, maar ook grafieken, opsommingen, rekenmodules, et cetera worden door Google gezien als waardevolle extra content voor de pagina en verhogen de vindbaarheid ervan.

17. Niet Overmatig linken naar andere websites

Als er erg veel uitgaande links op een pagina staan gaat dit ten koste van uw Pagerank omdat u teveel “linkjuice” vergeeft aan die andere pagina’s. Zeker als veel van de links in de kolom en footer staan doet dit zelfs vermoeden dat er links verkocht worden wat helemaal schadelijk is als Google die indruk krijgt.

18. PR flow binnen de website

Door van pagina’s op uw website met een hoge PA te linken naar pagina’s waarmee u beter gevonden wilt worden kan een positief effect hebben, er vloeit linkjuice binnen uw eigen site op die manier. Extreem is om zoals ik dat op deze site doe zelfs met nofollows links werken binnen de eigen website om pagina’s waarvoor u misschien niet gevonden hoeft te worden uit te sluiten van de doorgave van PR zoals bijvoorbeeld /portfolio en /contact.

19. 404 error pagina’s

U zou regelmatig eens moeten controleren of de pagina’s waar u naar linkt nog wel bestaan, want dat is zeker niet zo maar aan te nemen, veel websites houden er opeens mee op, en u linkt dan de “vrije ruimte in” of naar een 404-error pagina. Een goed programma om u hierbij te helpen is Linkchecker.

20. Moeilijkheidsgraad van teksten

Als uw tekst voor een wijd publiek is moet u deze niet op een manier schrijven die teveel eisen stelt aan een lezer wat woordenschat en grammatica betreft, doet u dit wel wordt u minder goed gevonden ermee. Uiteraard moet de tekst lekker lopen en geen grammaticale- en spellingfouten hebben.

21. Verhouding advertenties en tekst

Teveel advertenties, denk aan Amazon, Adsense, affiliate blocks richten schade aan aan de vindbaarheid van uw pagina’s zeker als er geen echt goede tekst op zo’n pagina staat. Zorg dat de verhouding klopt en mensen lekker door kunnen lezen en de advertenties niet zorgen dat de tekst lastig te vinden is.

22. Pagerank

Het is niet meer zo’n groot verschil als het een paar jaar terug was maar pagina’s met een hogere Pagerank worden beter gevonden, in principe houdt de Pagerank in dat er veel en door goede interne- en externe pagina’s naar deze pagina gelinkt wordt.

23. Trustrank

Hetzelfde geldt voor Trustrank, maar Trustrank is erg belangrijk momenteel, ik zou zeggen groter dan Pagerank tenzij er echt hele hoge Pagerank is voor een pagina maar goed dan is de Trustrank ook zeker op niveau. Trustrank is min of meer hetzelfde als DA en PA en wordt opgebouwd door de afstand die er tussen uw site zit wat betreft doorlinken en de echte dikke websites.

24. Aantal levels vanaf de homepage

Hoe verder een pagina van de homepage verwijderd is structureel gezien hoe minder Pagerank en Trustrank hij oppikt en dus slechter gevonden wordt, tenzij er specifiek vanaf andere websites naar die pagina gelinkt wordt.

25. Lengte van de URL

Een te lange URL zou negatief werken op vindbaarheid, ik persoonlijk vraag me dit af.

26. Veto van Google’s editors

Werknemers bij Google die met de hand pagina’s beoordelen kunnen deze een extra boost geven of juist een handmatige reductie in vindbaarheid.

27. Categorieën

Pagina’s die ingedeeld zijn in categorieën met soortgelijke pagina’s krijgen pluspunten hiervoor aangezien het voor de lezer prettig is als er vergelijkbare inhoud voor handen is als extra informatie.

28. Keywords in de URL van een pagina

De pagina titel bepaalt over het algemeen ook de URL voor die pagina, dus als u met de pagina titels goed zit, zit u hier ook automatisch goed.

29. Referenties en bronnen

Een positief iets is als teksten aangeven wie het geschreven heeft en wanneer, en waar bepaalde informatie vandaan komt en eventueel waar info gevonden kan worden om de echtheid van teksten te verifiëren.

30. Sitemap

Het plaatsen van een sitemap.xml in de root van uw domein en deze ook nog eens netjes via Webmaster Tools aanbieden aan Google is iets wat Google graag ziet. Zorg dat als u een www-redirect gebruikt de sitemap net als de website www in de URL’s heeft. Geef de homepage een hogere belangrijkheid dan de rest van uw pagina’s in de sitemap.

31. Het ranken voor meerdere keywords

Als een pagina erg hoog staat in SERP voor andere keywords begrijpt Google dat dit goede content is en wordt deze pagina al snel ook beter gevonden voor andere keywords. Het schrijven van lange en sterke content is hier een factor.

32. Oude pagina’s

Pagina’s die al jaren bestaan maar regelmatig ge-upgrade worden zijn zelfs geliefder bij Google dan splinternieuw content wat ze ook al erg weten te waarderen. Een factor hier is oude teksten goed bijhouden of ze nog relevant zijn en eventueel aangeven op pagina;s ook wanneer ze voor het laatst gecheckt en gereviseerd zijn.

33. Geparkeerde domeinen

Domeinen op elkaar parkeren is in principe gewoon duplicate content en is zeker af te raden, tenzij u een reden heeft om dit te doen die zwaarder weegt dan het gevonden worden van uw website.

34. Contactgegevens

Vanwege Trust is het goed om een compleet profiel van uw bedrijf en/of uzelf te presenteren op uw contactpagina, hoe uitgebreider hoe beter zou ik zeggen, zorg dat de gegevens waarop uw domein is geregistreerd hetzelfde zijn als dit profiel.

35. Aantal pagina’s

Een flink aantal pagina’s geeft aan dat uw website geen doorsnee website is maar een website die serieus genomen moet worden. Het idee wat Google veel pagina’s vindt en uw mening zijn wel een verschil vrees ik maar zorg dat uw site niet 3 pagina’s heeft in elk geval, een mooi aantal content pagina’s is 25 denk ik, heeft u meer dan 100 pagina’s kan men het een redelijke website noemen. Met meer content wordt u op zichzelf uiteraard al veel beter gevonden.

36. Goede hosting

Een goede snelle hosting die in de buurt van uw bezoekers gelegen is en niet al te vaak uitvalt en andere problemen heeft is van belang voor Google rankings, daar komt bij dat als uw site er steeds “niet is” bezoekers ook weg zullen blijven om die reden.

37. Privacy en Algemene voorwaarden pagina’s

Deze pagina’s worden goed gewaardeerd en zijn onmiskenbaar op E-commerce websites en geven aan dat u volgens de regels handelt.

38. SSL certificaat

Mocht u een webshop hebben, Google heeft duidelijk gezegd dat ze shops op https bevoordelen ten opzichte van shops op http. Certificaten zijn tegenwoordig niet meer zo duur dus laat dat geen reden zijn om u ervan af te houden al is het installeren ervan een gedoe vaak, maar u kunt dat aan uw designer overlaten. Een nadeel is dat Pagerank en Alexa niet meer worden weergegeven in browsers.

39. Unieke titels en beschrijvingen

Probeer de paginatitels en beschrijvingen uniek te houden voor al uw pagina’s om te zorgen dat alles niet onoverzichtelijk wordt voor Google. Kijk uit als u pagina’s als concept kopieert dat u de meta data ervoor niet vergeet aan te passen!

40. Optimalisatie voor mobiele apparaten

Optimaliseer uw website voor mobiele apparaten met responsive design en zorg dat dit een perfecte lay-out is die prettig werkt voor uw bezoekers. Waarschijnlijk wordt u alleen beter gevonden op mobiel hierdoor maar dat zijn zoveel bezoekers tegenwoordig dat dit een grote rol begint te spelen.



Punten voor domeinen

41. Uw beste keywords in de domeinnaam

Vroeger was dit erg belangrijk, tegenwoordig veel minder maar het schijnt nog steeds mee te tellen echter. Ik geef persoonlijk nu de voorkeur aan de bedrijfsnaam als domeinnaam. Let op: meer dan 1 streepje (hyphen) in de domeinnaam is schadelijk!

42. Leeftijd van het domein

Een domein wat al 12 jaar bestaat of meer is goud waard kan men zeggen, als er geen rare dingen mee uitgespookt zijn natuurlijk. Een splinternieuw domein zal in het begin een boost krijgen, als Google niet dat er steeds pagina’s en backlinks bijkomen zal het langzaam wegzakken.

43. Domein vooruit betalen

Een domein wat voor 10 jaar betaald is rankt iets beter dan een domein waarvoor 1 jaar betaalt is. Dit omdat mensen die rare dingen uitspoken op websites het niet voor meerdere jaren kopen meestal, een trust factor dus.

44. Sub-domeinen met keywords

Subdomein: website-laten-maken.erchosting.nl zou beter ranken voor “website laten maken”.

45. Wisselen van eigenaar

Het wisselen van de eigenaar van een domein is niet goed, zeker als dit vaker gebeurt. Naar mate een domein weer lange tijd in handen is van dezelfde eigenaar zal het probleem verdwijnen. In het verleden vergaarde backlinks zouden door Google afgezwakt meegeteld worden hierdoor.

46. Domein = zoekterm

Als de woorden waarop iemand zoekt precies overeenkomen met de domeinnaam is dit een voordeel mits deze website door Google een kwaliteitswebsite gezien wordt, in het geval dit niet zo is wordt het min of meer genegeerd.

47. Whois Privacy

Als u in whois er niet voor uit wilt komen dat u de eigenaar bent van een domein is er kennelijk iets te verbergen en dit wordt u door Google niet in dank afgenomen, trustfactor.

48. Penalties voor andere domeinen

Heeft u meerdere domeinen op uw naam en wordt u door Google op een ander domein als iemand gezien die illegale technieken handhaaft of een spammer is dan zal dit voor al uw domeinen nadelige gevolgen hebben.

49. Domein uitgang (TLD)

Uitgang .nl rankt beter op Google.nl en bezoekers via Nederlandse IP’s, het zorgt aan de andere kant dat u wereldwijd minder goed gevonden wordt, dan zou .com beter zijn. U kunt ook met een .com domein Google via Webmaster Tools vertellen dat u voor Nederland beter wilt ranken wat hetzelfde effect heeft.


Punten voor links

50. Totaal aantal linkende sites

Hoe meer verschillende websites naar die van u linken hoe beter. Dit is een van de aller zwaarst wegende factoren voor vindbaarheid van uw website in Google en andere zoekmachines.

51. Totaal aantal linkende pagina’s

Ongeacht of deze pagina’s op dezelfde site staan is dit een ranking factor, ik heb het hier over verschillende links, links die in de footer of sidebar staan en allemaal identiek zijn worden als 1 link gezien.

52. Aantal linkende C-klasse IP’s

Als u al uw links van dezelfde server krijgt is dit niet goed, veel beter is een zo groot mogelijke spreiding over verschillende C-klasse IP’s.

53. Pagerank en Domain Authority van linkende pagina’s

Hoe hoger de PR en DA van een pagina die naar u linkt hoe meer linkjuice uw pagina oppikt en deze wordt intern door de rest van uw website verspreid.

54. Pagerank en DA van de homepage van pagina’s die naar u linken

Een link van een PR3 pagina op een top website met een PR9 homepage weegt zwaarder dan een PR3 homepage van een onbekende non authority website. Hetzelfde geldt voor Domain Authority.

55. Links van sites en pagina’s in dezelfde niche

Niche is een hele dikke factor geworden de laatste jaren, links van pagina’s die nauwelijks verband houden met uw website’s genre worden bijna niet aangeslagen, maar links uit dezelfde niche worden door Google geïndexeerd en dik afgerekend op een positieve manier.

56. In-content links

Links die in de content van een pagina verwerkt zijn wegen zwaarder dan links in de auteurssectie onder een artikel, links in de sidebar of footer.

57. .Edu en .Gov links

Links van sites met deze domeinen dus van universiteiten en overheidsinstellingen zijn de top domeinen om links van te krijgen, deze links zijn moeilijker om aan te komen en worden hoog gehonoreerd.

58. Title- en Alt-tags op afbeeldingen

Als u de moeite neemt om al uw afbeeldingen op zijn minst titel tags mee te geven, maar liever nog ook de alt-tags stelt Google dit bijzonder op prijs. De titel tags kunnen ook uw bezoekers extra info over afbeeldingen geven en zijn ook echt bruikbaar.

59. Bad neighbourhood links

Vermijd links naar uw website van adult-, kansspel-, en illegale sites. In sommige gevallen heeft u hier niet om gevraagd en bent u niet in staat om deze links te verwijderen. In dat geval kunt u Google’s Disavow Tool gebruiken om aan te geven dat u niks met deze links te maken wilt hebben en zodoende zult u er niet op afgerekend worden.

60. Uitgaande Nofollow links

U kunt zelf gebruik maken van nofollow links om geen linkjuice af te geven aan andere websites. Ook is het van belang voor webmasters om niet op teveel voor klanten gebouwde websites een dofollow link onderaan deze websites te hebben, zeker niet site-wide, en zeker niet als al deze sites op een en dezelfde server staan. Mijn tip is om deze links bijna allemaal nofollow te maken of zelfs alleen de URL van uw site eronder te zetten zonder link.

61. Inkomende nofollow links

Het is goed om hiervan een aantal te hebben in verhouding met dofollow links om zodoende een natuurlijk uitziend linkprofiel te hebben.

62. Natuurlijk linkprofiel

Dit houdt ook in dat u niet alleen maar inkomende links heeft met top keywords met een grote spreiding. Dus dofollow en nofollow links, links met top keywords en links met minder goede keywords bijvoorbeeld met nog wat extra woorden erbij in, en ook links met uw domeinnaam en bedrijfsnaam als ankertext, en zelfs links met ankerteksten als “klik hier”, “hier”, “mijn website”, et cetera. Zorg ook dat u allerlei verschillende types links heeft zoals links uit commentaren, blogs, normale websites, artikelen, profielen, sociale media, persberichten, en bookmarks.

63. Sponsor links, linkpartners

Als een sectie in een kolom of pagina een titel heeft als “sponsoren” en “linkpartners” dan weet Google dat dit niet het soort links zijn die ze hoog inschatten, vermijd daarom dergelijke termen in de buurt van links.

64. Link titel

Men kan aan een link nog extra een titel bevestigen, deze titel wordt weergegeven als men met zijn cursor over de link gaat. Deze titel werkt als een soort extra ankertekst, weliswaar minder zwaar als de ankertekst zelf maar dit is goed om hier en daar te gebruiken.

65. Links van domeinen met vreemde talen

Waarom zou een Chinese website naar die van u linken? Google snapt dit ondertussen ook en dit is tegenwoordig schadelijk voor de Chinese site en voor uw website zal de link niet of nauwelijks tellen. U mag met uw Nederlandse website wel naar Engelse sites linken, Google snapt dat we allemaal Engels spreken. In elk geval probeer zoveel mogelijk Nederlandse links te hebben en te linken naar Nederlandstalige teksten. Kunt u veel links krijgen van Engelstalige websites maak dan speciaal hiervoor een Engelse afdeling op uw website waarnaar gelinkt kan worden door die sites, veel werk maar het kan lonend zijn.

66. Positieve omgeving voor links

Google snapt of de tekst om een link heen iets aanbeveelt of juist afwijst, gebruik inde zinnen eromheen positieve woorden als “prachtige website”, “geweldig advies” et cetera om extra power aan zo’n link te geven.

67. Wikipedia

Links van Wikipedia al zijn dit nofollow links schijnen een extra trustwaarde aan uw website af te geven.

68. DMOZ

Links van DMOZ, een van de oudste sites om bedrijven te registreren, schijnen extra Trust te geven.

69. Yahoo Directory

Links van Yahoo Directory schijnen als ook een van de oudste index sites ook extra trust te geven.

70. Oudere links

Hoe langer links bestaan hoe sterker ze worden.

71. Naar teveel naar elkaar linken

De zogenaamde reciprocal links deden het vroeger heel goed, maar tegenwoordig kunt u beter vermijden er teveel van te hebben, Google vind dit geen leuk spelletje en bestraft dit. Dit is op te lossen om als u meerdere website heeft en uw partner ook wel naar elkaar te linken maar vanaf verschillende websites, naar verschillende websites.

72. Originele content zonder trucjes

Probeer niet slimmer te zijn dan Google, spin geen teksten, gebruik geen content generators als bijvoorbeeld articlebuilder.net want Google heeft dat zeker door en zulke pagina’s zullen nooit goed gerankt worden en richten ook schade aan aan de rest van de pagina’s.

73. Niet teveel Links uit Forum profielen

Aangezien er erg veel accounts gemaakt worden op Forums en .edu sites alleen voor de backlinks krijgen deze minder waarde toebedeeld dan vroeger het geval was. Dit om het spammen met waardeloze accounts op dit soort sites tegen te gaan.

74. Links met uitgebreide tekst

Hoe groter een artikel is, dus het aantal woorden hoe zwaarder de links op zo’n pagina tellen.

75. Geblokkeerde website in zoekresultaten

Deze optie is alweer weg, maar vele sites zijn hier de laatste tijd op afgerekend, het bleek dat driekwart van de sites die mensen blokkeerden tevens hard aangepakt werden door het Panda algortime, waarschijnlijk kon de optie om sites te blokkeren er daarom weer uit.

76. Google Chrome Browser

Via haar browser verzamelt Google resultaten en statistieken zoals bladwijzers die mensen opslaan, als uw website veel opgeslagen wordt is dit uiteraard erg goed omdat dit niet te manipuleren valt met SEO.

77. Commentaren bij artikelen

Commentaren en discussie bij artikelen doen vermoeden dat het hier om geliefde content bij het publiek gaat en verhogen de vindbaarheid, mede ook omdat het ook tekst is waarop men weer gevonden kan worden.

78. Query deserves diversity (QDD)

Query deserves diversity houdt in dat wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld “applicatie” of een afkorting als “GDP” weet de zoekmachine in eerste instantie niet wat iemand zoekt al zal heel diverse dingen weergeven om te zorgen dat wat u zoekt er waarschijnlijk ook bij zit, en dus niet alleen de sterkste resultaten. Google zal ook rekening houden met vroegere zoekopdrachten van u om te schatten wat u bedoelt.

79. Query deserves freshness (QDF)

Query deserves freshness houdt in dat als Google merkt dat voor een zoekopdracht het beste resultaat van uur tot uur en dag tot dag steeds heel anders is zoals voor “het weer vandaag” of “Obama vandaag” “aardbeving Peru 20 maart 2016” dan wordt aan dergelijke zoekopdrachten een QDF label gegeven. In dit geval wordt net nieuw uitgekomen content bevoorrecht ook als dit van sites is die normaal gesproken niet goed ranken, zelfs artikelen die helemaal nog geen links hebben. QDF wordt geregistreerd door Google doordat blogs, nieuwssites en zoekaanvragen voor een bepaald “fris” onderwerp allemaal tegelijkertijd opeens opduiken.

U kunt dit voor SEO gebruiken door als er net iets nieuws uit is hier onmiddellijk een artikel over te schrijven, als u geluk heeft linken mensen naar dit artikel en krijgt u een hoop nieuwe bezoekers naar uw website met dergelijke artikelen.

80. Uw browser’s geschiedenis

Als u ingelogd bent in Google ziet Google welke sites u bezoekt, deze sites zullen in uw geval dan voortaan bevoorrecht worden in zoekresultaten die aan u aangeboden worden.

81. Ketting zoekopdrachten

Zoekt u eerst op “website laten maken” en daarna op “Wordpress” zal Google dit oppikken en u bij toekomstige zoekopdrachten thema’s over “wordpress website laten maken” bevoorrechten.

82. Geo-locatie

Aan de hand van uw IP zullen resultaten voor zoekopdrachten locaties bij u in de buurt bevoorrechten over andere.

83. Veilig zoeken

Heeft u veilig zoeken ingesteld dan zullen zoekresultaten die niet geschikt zijn voor jongeren weggefilterd worden.

84. Google Plus “vrienden”

Als u mensen in uw Google+ als vriend, kennis et cetera heeft zitten en Google weet dat zij bepaalde sites hebben, zullen deze sites in uw zoekopdrachten bevoorrecht worden.

85. Copyright klachten

Sites die aangegeven worden als Pirate sites worden benadeeld ten opzichte van copyright houders.

86. Corporate bevoorrechten

Grote merken worden boven kleinere gesteld, vroeger probeerde men de kleintjes wat extra te helpen maar daar merk je steeds minder van.


Punten voor sociale media

87. Sociale “likes”

Vele likes van het type Google+ en Facebook worden door Google gebruikt als een teken van kwaliteit voor pagina’s en sites.

88. Aantal links in Tweets

Een soort van backlinks via Twitter, kleine stukjes tekst met een link naar pagina’s.

89. Links via Tweets van autoriteit op Twitter

Tweets van mensen of bedrijven met een erg goed ratio, dus veel volgers en ze volgen verhoudingsgewijs weinig mensen en ze hebben erg veel volgers. Dergelijke Tweets zijn veel en veel meer waard dan de gemiddelde voor een pagina waar heen gelinkt zou worden. Denk aan Twitter accounts van sterren, ministers e.d.

90. Facebook shares en Re-tweets

Net als Re-Tweets geven vele shares een kwaliteitsbeeld over een pagina.

91. Links via Shares van autoriteit op Facebook

Shares van mensen of bedrijven met autoriteit op Facebook. Denk aan Facebook accounts van sterren, ministers e.d.

92. Pinterest pins

Mateloos populair op mobiele apparaten, pins zijn goed voor uw site’s vindbaarheid.

93. Bladwijzer websites links

Bladwijzers die naar uw site verwijzen via bladwijzer sites (Bookmarking web sites) zoals Mister Wong, Fark, of Delicious. Niet deze sites spammen met programma’s, dat werkt negatief!

94. Google plusses

Ondanks dat Google zegt dat dit geen algoritme is kunnen we niet geloven dat Facebook likes en Twitter volgers factoren zijn maar de Google plusses niet.

95. /?rel=author

Door een link heen en weer te plaatsen vanaf een pagina naar uw Google+ account met het toevoegen van /?rel=author achter de link-URL verifieert u de schrijver van de content, als gevolg krijgt men een klein plaatje van de auteur te zien voor de zoekresultaten bij Google zoekopdrachten, deze verificatie verhogen vindbaarheid.

96. Sociale omgeving

Net als met backlinks let Google op op volgers uit dezelfde niche en land komen, dit levert extra ”punten” op.


Punten voor reacties op een website

97. Bounce rates/ Verblijfstijd van bezoekers

Als Google ziet dat bezoekers maar heel kort op uw website blijven geeft dit aan dat de content of lay-out niet aantrekkelijk zijn en is Google geneigd om u minder goed gevonden te laten worden hierdoor. U kunt zelf ook ongewild zorgen voor een hoge bounce rate door bijvoorbeeld in beschrijvingen geen prijzen te vermelden terwijl u dure producten verkoopt. Men komt op uw site met een bepaalde verwachting en treft opeens producten aan die boven zijn budget liggen en is snel weg. Gebruik titels en beschrijvingen op zo’n manier dat mensen een indruk krijgen wat ze op uw website kunnen verwachten. Als mensen lang op pagina’s blijven na een Google zoekopdracht is dit een teken van kwaliteit.

98. Menu navigatie

Als uw menu’s chaotisch zijn en mensen door de bomen het bos niet zien zeg maar, is dit een reden om uw site minder hoog in te schatten.

99. Google Webmaster Tools

Met een GWT account kunt u checken welke pagina’s door Google niet meer gevonden worden opeens en deze doorlinken naar bestaande pagina’s. Zodoende worden bezoekers niet naar 404 pagina’s gestuurd, Google honoreert dit. Link niet alle onzin URL’s door die u in GWT bij crawl errors aantreft, deze kunt u beter met een robots.txt verbieden en in GWT een verzoek indienen om deze pagina’s te de-indexeren.

100. Klanten beoordelingen en reviews

Deze doen het bijzonder goed bij Google zowel op uw eigen website, maar zeker in Google Plus, Linkedin etc. Als uw website vermeld wordt op sites die mensen waarschuwen voor slechte service en dergelijke is uiteraard bijzonder schadelijk en dit zijn dus negatieve reviews en beoordelingen.


Punten die Google niet graag ziet

101. Over-optimalisatie

Het over-optimaliseren van de website schijnt strafpunten op te leveren, dit is niet mijn persoonlijke ervaring en ik optimaliseer alles tot in de puntjes maar het wordt overal gezegd. Kennelijk ligt de grens dan bijzonder hoog wat over-optimalisatie is dus ik zou hier niet te bang voor zijn afgezien van teveel keywords in artikelen gebruiken, een te hoge keyword dichtheid en zeker als de leesbaarheid van het artikel er onder lijdt is niet goed.

102. Artikelen over of linken naar “Bad Neighbourhood”

Zorg dat uw site niets te maken heeft met Adult thema’s, medicijnen voor potentie, gokspelen et cetera tenzij uw website hier echt over gaat, dan is er geen andere oplossing.

103. Verboden technieken

Doorway pagina’s, cloaking, duplicate content, linkspam, verborgen tekst, verborgen links, alles wat Google aangeeft wat ze liever niet tegenkomen is erg schadelijk voor uw site.

104. Reclames en pop-ups

Wat Adsense of affiliate links reken ik hier niet mee, maar sommige sites zijn echt irritant gelijk vanaf het begin. Ze laten u verplicht registreren, pop-ups voordat u ook maar de site zelf heeft gezien, verplicht laten klikken op Facebook-likes et cetera. Als een website irritant is voor de bezoeker neemt Google u dit niet in dank af. Denk eraan: Waarom zou Google mensen naar zo’n website sturen?

105. Panda algoritme

Het Panda algoritme houdt in dat artikelen met weinig, slechte of gesponnen content verliezen vindbaarheid.

106. Pagerank over-manipulatie

Als u alle uitgaande links nofollow maakt en ook binnen uw eigen website teveel rommelt met nofollow zou dit een Google-penalty kunnen veroorzaken.

107. Over-optimaliseren van meta

Over-optimaliseren van meta titel, beschrijving en keywords, oftewel teveel keywords hierin in te bouwen is af te raden. Probeer goed te optimaliseren zonder de grens te overschrijden.

108. Penguin algoritme - Onnatuurlijk backlinkpatroon

Vreemde backlink patronen worden door Google Penguin opgepikt en automatisch bestraft. Penguin is na iedere update ervan weer slimmer en leert in principe automatisch hoe iemand aan zijn links komt. Teveel manipulatie hiervan is dus af te raden, of je moet een meester zijn in het zorgen dat alles er natuurlijk uitziet.

Probleem hier is dat vrijwel alle concurrenten aan backlinkbuilding doen, en als u niets doet blijft u ondanks Penguin ver achter. Bestudeer daarom erg goed wat Penguin precies inhoudt als u goed gevonden wilt worden, en check ook regelmatige wat er na updates verandert zou zijn aan het algoritme. Zorg in elk geval dat er nooit erg veel links in 1x bijkomen, gebruik geen automatisering voor linkbuilding.

Tips: Waar uw links vandaan komen moet zo veel mogelijk verspreid zijn, blogs, persberichten, commentaren, sociale media. Forumprofiel-links en links in commentaren worden door Google in de gaten gehouden omdat deze vroeger door ervaren linkbuilders veel gebruikt werden, doe erg rustig aan hiermee. De ankerteksten en pagina’s waar heen gelinkt wordt moeten ook zoveel mogelijk spreiding hebben. Stop ook niet met linkbuilding opeens, want dat is uiteraard ook onnatuurlijk!

109. Google valkuil (Google Dance)

Google kan ondanks dat ze positieve links voor uw website genoteerd hebben juist tijdelijk omgekeerd reageren en u in de zoekmachine resultaten tijdelijk laten dalen. Vervolgens houden ze in de gaten hoe u daar weer op reageert. Als deze links opeens weer verdwijnen is dit een teken dat ze onnatuurlijk waren. Dergelijk gedrag door Google heeft de naam “Google Dance”.


Punten voor merknamen

110. Merknaam zoekopdracht

Veel zoekopdrachten van mensen op een merknaam, wat een merk is daar komt Google snel achter doordat er gezocht wordt op bijvoorbeeld “erchosting Twitteraccount”, “erchosting adresgegevens” e.d.

111. Merknaam in ankerteksten

In de ankertekst van links zit vaak een merknaam, dit is een sterk teken.

112. Merknaam Twitter-account

Geliefde merken hebben erg veel volgers op Twitter en een hoge ratio, de verhouding tussen volgers en volgend is 10:1 of meer.

113. Facebook Apps

Merken gebruiken Facebook Apps binnen hun account op Facebook.

114. Geregistreerde werknemers

Merken hebben zowel op hun eigen site op een pagina als “Ons Team” als op hun LinkedIn-account werknemers geregistreerd.

115. Merknaam in het nieuws

Als populaire nieuws-websites een bepaald begrip vaak noemen gaat het waarschijnlijk om een merk.

116. Het ontbreken van links

Merknamen worden vaak genoemd zonder dat er naar hun site gelinkt wordt, bijvoorbeeld www.erchosting.nl maar zonder er een link in te plakken. Men weet bij merken de site evengoed te vinden.

117. RSS feed abbonnees

Het hebben van een RSS feed met veel abonnees is een heel sterk teken, weinig mensen abonneren op RSS tenzij er echt iets bijzonders te halen valt.

118. Meerdere vestigingen

Bedrijven die op meerdere adressen gevestigd zijn zijn duidelijk geen doorsnee onderneming.

119. K.v.K. ingeschreven

Bedrijven die officieel bij het handelsregister staan ingeschreven krijgen uiteraard pluspunten van Google. Een trustfactor.


Google tools

120. Disavow tool

U kunt in Webmaster Tools zelf checken wat voor backlinks u heeft, en ook wat er de laatste tijd aan backlinks voor uw site bijkwam. Vervolgens staat u de disavow tool ter beschikking om zelf links af te wijzen waarvan u denkt dat deze schadelijk zouden kunnen zijn.

121. Crawl fouten

Ook weer via Webmaster Tools kunt u zien welke 404 fouten er zijn en hiervoor omleidingen maken in uw .htaccess of deze URL’s afwijzen met een URL verwijderingsverzoek (ook in GWT). Als u een dergelijk verzoek indient voor URL’s zorg tegelijkertijd dan altijd dat u deze ook afwijst via uw robots.txt bestand.

122. Reconsideration request

U kunt als u denkt door Google bestraft geweest te zijn om bepaalde redenen, en u heeft dit gecorrigeerd, een verzoek (reconsideration request) indienen om uw site opnieuw te beoordelen hierop en de bestraffing op te heffen. U kunt dit hier doen. Geef altijd duidelijk tekst en uitleg bij zo’n verzoek, dien niet steeds nieuwe verzoeken in en alleen na daadwerkelijk te goeder trouw geprobeerd te hebben te corrigeren.


Bron: Martijn Sebastian Assie



Пятница, Февраль 17, 2017





« Назад